Huizenkopers (her)ontdekken Groningen


24 maart 2021 - Huizenkopers trekken zich niets aan van corona. De waardevermeerdering van woningen is ongekend. De prijs van een bestaande koopwoning was in februari 2021 maar liefst 59% hoger dan in het dal in juni 2013. De huizenprijsindex lag vorige maand op het hoogste niveau ooit. Opvallend is de prijsstijging ten opzichte van 2019 in de provincie Groningen: die was met 10,4 procent het hoogste van het land (bron: CBS). Media noemen Groningen al het ‘nieuwe Amsterdam’. Ook Christa Borgers van makelaarskantoor ‘Helder in Huizen’, gevestigd in de stad Groningen, merkt veel interesse.

Christa Borgers maakt vreemde dingen mee. “Dat kopers moeten overbieden is duidelijk, maar er zit wel een maximum aan. Het overkomt me dat er €325.000 gevraagd wordt voor een huis, en dat iemand uit Amsterdam mij dan belt en zegt dat hij er wel 4 ton voor wil betalen, terwijl het huis echt niet meer waard is dan €370.000. In de Randstad zijn ze andere prijzen gewend en dus geneigd om sneller te hoog te bieden – om maar een huis te bemachtigen. Het is dan mijn taak om de prijs realistisch te houden.” 

Beleggingspand

Borgers zit 25 jaar in het makelaarsvak en heeft sinds 2009 haar eigen kantoor in Groningen. Regelmatig wordt ze gebeld door mensen uit de Randstad die hier een beleggingspand zoeken. “Vaak voor hun studerende kinderen. Ze stoppen de overwaarde van hun eigen huis liever in stenen dan dat ze het geld op de bank laten staan, want daar brengt het niks meer op.”

“Ik krijg de indruk dat steeds meer mensen Groningen aan het herontdekken zijn”, zo verklaart ze de toegenomen belangstelling. “Veel van mijn klanten hebben hier gestudeerd, ze hebben herinneringen aan de stad. En het is hier goed wonen. De studenten zorgen voor levendigheid. Er zijn veel grote bedrijven, bijvoorbeeld de Gasunie, en meerdere ziekenhuizen. En het is hier verhoudingsgewijs nog altijd goedkoper.”  

‘Drentenieren’

Maar ook buiten de stad groeit de belangstelling. De bevolking in de regio Oost-Groningen nam tussen april en december 2020 toe met 4,2 personen per 1.000 inwoners, berekende het CBS. Die groei kwam voor een groot deel door Randstedelingen, veelal 50-plussers. “Die komen hier ‘drentenieren’ zoals ze dat noemen, dichtbij Drenthe. Maar ook het thuiswerken, dat voor een deel wel zal blijven verwacht ik, speelt mee. Ik merk dat veel klanten nu graag net buiten de stad willen wonen, met een groter huis, een grotere tuin, waar het net wat goedkoper is – hoewel ook daar een flinke prijsstijging gaande is.”

Woningen in het starterssegment gaan het hardst. “Tussen 2 en 3,5 ton ligt de grootste zoekvraag, dat zijn meestal appartementen en tussenwoningen.” Dit komt overeen met het landelijke beeld. “En stel dat de markt toch minder zou worden, dan doet iedereen een stapje terug en gaan de hogere prijsklassen als eerste zakken.”

Ondanks de snellere verkopen en de grotere belangstelling, heeft Borgers haar bedrijfsvoering niet veranderd. “Ik ben nooit van het snelle verkopen geweest, ik neem nog steeds ruim de tijd voor een bezichtiging. Mensen moeten een huis kunnen voelen, proeven, voor ze een koopbeslissing nemen. Ik wil niet dat de klant een nummer bij me is, dus ik houd het aantal huizen in de verkoop bewust beperkt. Maar er zijn genoeg collega’s die nu bezichtigingsrondes organiseren. Ben je als belangstellende te laat met je aan te melden voor zo’n bezichtigingsronde, dan grijp je ernaast.”

Corona

Het zijn vooral de coronamaatregelen die aanpassingen in Borgers werkwijze vergen. “Bezichtigingen kosten nu meer tijd. We moeten afspraken ruimer plannen zodat kijkers elkaar niet tegenkomen. Tussendoor moeten we ventileren en deurklinken desinfecteren. En het contact gaat veel meer digitaal. Wat ik echt jammer vind, is dat we niet meer mee mogen naar de notaris. Dat is toch een feestelijk moment, daarmee sluit je het af.” 

Sommige collega’s organiseren nu online bezichtigingen, of werken met een tijdslot waarin de kijker in zijn eentje door het huis kan lopen, weet Borgers. Alles om het aantal contacten te beperken. “Dat is allemaal niet mijn manier. Want hoe kun je dan als makelaar over alle ins en outs vertellen? Ik heb zelfs gehoord dat een makelaar tijdens de eerste lockdown vorig jaar de belangstellenden eerst een bod liet doen. Degenen met de beste biedingen mochten het huis bekijken, waarna ze hun bod gestand konden doen of intrekken.”

Stylen

Ondanks de enorme interesse blijft stylen van de woning nodig. Tien jaar geleden, toen verkopers grote moeite moesten doen om hun huis kwijt te raken, begonnen makelaars met cosmetische maatregelen om de woning aantrekkelijker te maken voor de verkoop. Dat is gebleven. “Emotie speelt nog steeds een grote rol bij bezichtigingen. Er wordt altijd meer naar inrichting gekeken dan naar de constructie. Ik ken maar weinig klanten die goed kijken naar de kozijnen, het type glas en de cv-ketel. Dus leeghalen en pimpen hoort er gewoon bij. Wij doen dat zelf. Wij kijken door de ogen van de kopers, aangezien we dagelijks met ze in aanraking komen. Ons kantoor bestaat uit vrouwen, het zit er bij ons sowieso in. De eerste indruk moet goed zijn.”

Ontslagen

“Wat ik van de toekomst verwacht? Hopelijk gaan de prijzen eindelijk stabiliseren. Zoals het nu gaat, kan het niet eeuwig door blijven gaan. Aan de andere kant, zolang er woningnood is, zullen er gekke dingen gebeuren. Verder is het afwachten wat voor gevolgen de coronacrisis gaat veroorzaken. Als er ontslagen gaan vallen, wat gebeurt er dan met de huizen die die mensen in de tussentijd gekocht hebben?” Van de stijgende rente merkt Borgers nog niets. “Die is nog steeds te laag. Het voordeel van kopen boven huren is nog steeds gigantisch.”

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Helder in Huizen heeft een BAVAM-verzekering bij de Vereende. “Prima verzekering, met een goede dekking. Ik heb ze ooit een keer nodig gehad, dat is toen heel netjes telefonisch afgehandeld. Onlangs heb ik vanwege extra personeel – ik heb nu drie medewerkers – de verzekering uitgebreid, dat ging heel eenvoudig.”

Exception occured while executing the controller. Check error logs for details.