Het begon als een grap tijdens de Europese Kampioenschappen in Portugal in 2004: een groep van veertien Oranjesupporters besloot om met een oude, Engelse dubbeldekker naar de wedstrijden te rijden. De bus werd gekocht, oranje gespoten en een deel van het dak ging eraf.
Oranjefans.nl
Later werd het serieuzer: er werd een vereniging opgericht, Oranjefans.nl. Die telt nu 38 leden. Eduard Jansen, in het dagelijks leven financieel adviseur bij Bakker & Jansen Financieel Adviesbureau, is een van hen. “We komen elkaar elk EK en WK weer tegen, we zijn één grote familie.”
Iedereen doet wat: “We hebben een bestuur, een technische commissie, een sponsorcommissie – daar zit ik in – en een reiscommissie. Andere leden zorgen voor de beveiliging tijdens de ritten, of ze doen de schoonmaak of het onderhoud. En er is een vaste chauffeur, Frans, een gepensioneerde vrachtwagenchauffeur. Hij komt uit Chaam, daar staat de bus als er geen wedstrijden zijn.”
Stapvoets naar de wedstrijd
Ook de Oranjeparade of Oranjemars achter de bus aan is spontaan begonnen. “Toen we die bus net hadden, kwam de KNVB met het idee of het niet leuk zou zijn, om een keer stapvoets naar de wedstrijd te rijden met muziek en alle fans erachteraan? Inmiddels hebben we 49 van die Oranjeparades gedaan. Het favoriete nummer? Dat is alweer jarenlang ‘Van links naar rechts’ van de Snollebollekes...”
Speciaal voor de Oranjemars zijn er speakers aan de buitenkant gemonteerd. “Die installatie hebben we een paar jaar geleden verduurzaamd. De bus zelf rijdt op diesel, maar de hele muziekinstallatie, het warme water, het licht en de bar binnen draaien sinds een paar jaar niet meer op een aggregaat, maar op accu’s.”
Jaar bezig met voorbereidingen
Sinds 2004 heeft de bus alle EK’s en WK’s mannenvoetbal bezocht, en sinds 2017 ook die van het vrouwenvoetbal. Buiten de kampioenschappen om gaat de bus naar alle thuiswedstrijden en uitwedstrijden van het Nederlands elftal die te berijden zijn.
Eduard vertelt honderduit over de trips naar Zwitserland, Brazilië, Zuid-Afrika, Oekraïne, Qatar. “We zijn gemiddeld een jaar bezig met de voorbereidingen. Dat is papierwerk. Overleggen. Voor verre bestemmingen wordt de bus verscheept. We hebben er in het bestuur een specialist op zitten, die inmiddels precies weet wat we nodig hebben.”
Toch komt de groep elke keer weer voor verrassingen te staan. “Voor het EK dit jaar in Duitsland hebben we voor elke stad apart een ontheffing moeten aanvragen, anders kunnen we de milieuzone niet in. Voor personenauto’s kan dat met een sticker op de voorruit, maar voor deze bus geldt dat niet. Niemand weet ook wat de uitstoot van de bus is. Daar is ’ie veel te oud voor, uit begin jaren tachtig.”
Veertigduizend mensen
Ook de Oranjemarsen vereisen voorbereiding. De KNVB helpt daarbij. “We hebben altijd overleg met de politie en de autoriteiten. We moeten vergunningen aanvragen. En soms kan het niet. Maar in Hamburg, op 16 juni, voor onze eerste wedstrijd van het EK tegen Polen, kan het wél. Dat ligt vast.”
Zo’n mars is gemiddeld 3 kilometer, een half uur tot 3 kwartier lopen. “We verwachten deze keer veel publiek omdat het zo dichtbij is. Misschien twintig, dertig, of veertigduizend mensen.”
WA-dekking met beperkt casco
De bus is vanaf het begin verzekerd bij de Vereende. Eduard fungeert als intermediair. De Vereende heeft de bus WA-verzekerd met beperkt casco voor de geluidsinstallatie en de accu’s hiervan. Senior acceptant Eddy van Zweeden licht toe: “We hebben als extra preventie-eis gesteld dat er bij de geluidsinstallatie niet gerookt mag worden of vuur gestookt. Schade veroorzaakt of verergerd door rook is uitgesloten van dekking.”
Het hele jaar verzekerd
Verder is de bus het gehele jaar verzekerd, onder de aanname dat hij maar een beperkt aantal dagen gebruikt wordt. “Daarmee hebben we de premie redelijk kunnen reduceren. En hoeven de Oranjefans niet steeds de bus aan en af te melden bij de verzekering”, aldus Eddy.
Vaak spreken de Oranjefans en de Vereende elkaar niet. Eddy diept na lang zoeken één kleine schade op. “Ik heb Eduard het laatst gesproken toen de fans de geluidsinstallaties gingen uitbreiden en ze de accu’s installeerden. Dat ging allemaal snel en goed.”
Risico bepalen
Hoe bepaal je nu het risico van zo’n bus? Eddy: “De Vereende hanteert een uitgangspremie voor elk product. Ook voor touringcars. Met die uitgangspremie gaan we kijken hoe het gebruik is, de frequentie van het gebruik, en wat het risico is. Uit zo’n verzekerings-technische afweging volgt een premie, met voorwaarden, en een eigen risico.
“Aan de hand van de betalingen en het schadeverloop check ik periodiek of de polis nog actueel is. Op basis daarvan maak ik een afweging om de premies wat hoger te zetten, of juist wat lager. Of om eigen risico in te voegen.”
Bij een hoog schadeverloop of een slechte premiebetaling, komt die polis automatisch bij Eddy in beeld. “Maar bij de verzekering van de Oranjebus is dat minimaal. Wij hebben destijds het risico goed ingeschat. De premie is wat ons betreft oké.”
Beeldvorming
Eduard Jansen is heel blij met de polis. “Ik ken geen andere maatschappij die dit zou willen verzekeren. Het is natuurlijk een bijzondere bus. En wat we ermee doen wijkt af van een gewone busdienst. We komen op plekken waar andere mensen niet komen.
“Dan is er natuurlijk de beeldvorming eromheen: hossende menigtes, veel bier drinken… Dat speelt allemaal mee. Voor veel reguliere verzekeraars is dat lastig. Die denken bij hun acceptatie in hokken, en daar passen wij niet in.”
‘Heel inzichtelijk risico’
Eddy van Zweeden: “Wij zien die beelden natuurlijk ook. Dat zo'n bus met een menigte erachter door een stad rijdt. Maar het feit dat die bus op televisie komt, betekent dat hij heel goed in de gaten wordt gehouden. Er is altijd overleg met de plaatselijke autoriteiten. Daardoor vormt de bus wat ons betreft een heel inzichtelijk risico. Ik denk dat dit risico veiliger is dan dat van een gewone touringcarverzekering.”