Met de e-step op stoep. Mag dat?

 

26 januari '22 - Helemaal hip zijn ze: e-steps. Veel kinderen hadden deze met stip bovenaan gezet op hun verlanglijstje voor Sinterklaas of Kerst. Ze stonden in speelgoedfolders en zelfs een grote supermarkt bood ze te koop aan. Bij veel kinderen zal hun gekoesterde wens ook in vervulling zijn gegaan. Ook hebben velen van ons wel eens tijdens een stedentrip in het buitenland een e-step gehuurd. Erg handig om van A naar B te gaan in een grote stad.

Maar wat zijn eigenlijk de regels in Nederland en mag u met een e-step buiten op pad? Wel handig voor iedereen om te weten. Daarom leggen we het hieronder uit.

Feit of fabel: Ik heb met de feestdagen een e-step gekregen en mag hiermee op de stoep rijden zo lang als ik andere weggebruikers niet lastig val.

Verschillende steps

Een step waarbij u niet zelf hoeft te steppen is één van deze varianten:

  1. Een elektrische scooterstep, die rijdt op oplaadbare batterijen. Deze wordt gezien als snorfiets. De maximumsnelheid is 18 kilometer per uur. U mag alleen de weg met een e-step op als de overheid het type heeft aangewezen als bijzondere bromfiets.
  2. Een motorstep. Dit is een step met een verbrandingsmotor of elektromotor. De motorstep wordt gezien als een snorfiets (max. 25 km per uur) of bromfiets (max. 45 km per uur).

Een e-step betreft de 1e variant, de elektrische scooterstep.

Goedkeuring van voertuigen

De Wegenverkeerswet zegt dat een voertuig dat gebruik wil maken van de openbare weg, goedgekeurd moet zijn. Hiervoor moet de producent toestemming vragen aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat. Het Ministerie vraagt aan de RDW om de aanvraag te beoordelen. De RDW kijkt hierbij naar zowel het voertuig zelf als naar het productieproces. Dus of het voertuig veilig is, technisch in orde en geen hinder geeft in het verkeer aan andere weggebruikers of aan het milieu. Op basis van het advies van de RDW beslist de Minister of het voertuig de weg op mag.

Goedkeuring kan vervolgens plaatsvinden op twee manieren:

  1. Het voertuig komt in aanmerking voor Europese typegoedkeuring. Hiervoor is een Europese verordening opgesteld ((EU)168/2013). Voorbeelden van een Europees type zijn een motor of een bromfiets op 2 of 3 wielen.
  2. Bij voertuigen waarvoor dit niet mogelijk is, is een list verzonnen. De Minister kan het voertuig toelaten als ‘Bijzondere Bromfiets’. Met bijzonder wordt bedoeld dat deze speciale kenmerken heeft, bijvoorbeeld geen zitplaats.

Een bijzondere bromfiets is lichter en langzamer dan een normale bromfiets en heeft deze kenmerken:

  • Kan niet harder dan 25 km/u rijden.
  • Heeft een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van maximaal 50 cm3 of een elektromotor met een maximumvermogen van maximaal 4 kW.
  • Is niet langer dan 3m, breder dan 1,1m en hoger dan 2m.
  • Is geen gehandicaptenvoertuig, elektrische fiets met trapondersteuning of bromfiets.

Goedkeuring van e-steps

E-steps komen niet in aanmerking voor Europese typegoedkeuring. De Minister heeft een beperkt aantal e-steps goedgekeurd als bijzondere bromfiets. Voorbeelden hiervan zijn: Segway Ninebot Type-E en Type Urban. De volledige lijst vindt u hier. Als uw e-step hier niet tussen staat, is deze dus niet goedgekeurd.

Regels voor e-steps die zijn goedgekeurd

 Dit zijn de (verkeers)regels:

  • U bent 16 jaar of ouder.
  • U heeft geen rijbewijs nodig.
  • U hoeft geen kenteken aan te vragen.
  • U moet de e-step verzekeren voor wettelijke aansprakelijkheid (WA).
  • U hoeft geen helm op.
  • U moet op het (brom)fietspad rijden. Als er geen (brom)fietspad is dan moet u op de weg rijden.
  • U mag niet op de stoep rijden.
  • U moet zo veel mogelijk rechts rijden.
  • U mag geen elektronisch apparaat als een smartphone vasthouden. Handsfree mag wel.
  • U mag niet onder invloed zijn van alcohol, drugs of sommige medicijnen.

 

Eisen aan de e-step zelf:

  • De e-step heeft een stuur.
  • De e-step moet een verzekeringsplaatje (of sticker) en een voertuigidentificatienummer (VIN) hebben.
  • De maximumsnelheid is 25 km/u.
  • Verlichting is 's nachts en bij slecht zicht verplicht. Dit mag met losse lampjes.
  • De e-step moet altijd rode en witte/gele reflectoren hebben.

 

Gevolgen van een niet goedgekeurde e-step

Een e-step die niet is goedgekeurd, mag niet de openbare weg op. U mag deze alleen op uw eigen terrein gebruiken. Dit terrein moet fysiek af te sluiten zijn voor overig verkeer, bijvoorbeeld met een hek.

Gaat u toch de openbare weg op, dan bent u strafbaar. De politie kan:

  • U een boete geven.
  • Uw e-step in beslag nemen.

Met een beetje mazzel geven ze u alleen een waarschuwing. Maar het is zonde als u uw e-step moet inleveren. Dus kijk altijd goed of uw e-step is goedgekeurd of ga er gewoon niet mee de openbare weg op.

 

Ook goed om te weten: een niet goedgekeurde e-step kunt u niet verzekeren voor aansprakelijkheid. Zowel niet op een WA verzekering als op uw particuliere aansprakelijkheidsverzekering. Als u een ongeluk veroorzaakt bij iemand anders, zult u dit uit eigen zak moeten betalen.

Antwoord op de Feit of fabel stelling

De stelling is: ik heb met de feestdagen een e-step gekregen en mag hiermee op de stoep rijden zo lang als ik andere weggebruikers niet lastig val.

 

We hebben hierboven uitgelegd dat de meeste e-steps niet goedgekeurd zijn en niet op de openbare weg mogen. De stoep behoort tot de openbare weg, dus dat mag ook niet.

Voor e-steps die wel zijn goedgekeurd, geldt dat ze ook niet op de stoep mogen.

Dus de stelling is een fabel in beide gevallen. 

Ook handig om te weten

 

Hoe zit het dan met de e-steps die u overal in het buitenland ziet rijden? Landen mogen zelf bepalen aan welke eisen een bijzondere bromfiets moet voldoen. Daarom kan het zijn dat u in het buitenland wel op de weg mag rijden.

Handige links:

 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijzondere-voertuigen/elektrische-step

https://www.rdw.nl/particulier/nieuws/2019/elektrische-steps-in-nederland

https://wetten.overheid.nl/BWBR0035848/2021-07-02

https://www.rdw.nl/over-rdw/actueel/dossiers/bijzondere-bromfietsen

 

 

Auteur

Mirjam Hermans, Senior specialist verzekeringstechniek

Tags