Schade door een auto met buitenlands kenteken. En dan?
18 maart '25 - In Nederland rijden er veel auto’s rond met een buitenlands kenteken. Maar hoe gaat de schadeafhandeling eigenlijk als u aangereden wordt door een auto met een buitenlands kenteken? In dit artikel leggen we u dat aan de hand van 3 praktijkvoorbeelden graag uit.
Een groot aantal landen heeft met elkaar afspraken gemaakt hoe zulke schadegevallen moeten worden afgehandeld. Het doel van deze afspraken is om de grensoverschrijdende schadeafhandeling makkelijker te maken. De landen die deze afspraken hebben gemaakt, vormen samen het groenekaartgebied. In al deze landen is een groenekaartbureau opgericht. In Nederland is dat het Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars.
Hoe werkt het dan in de praktijk?
Casco of rechtsbijstandverzekering
Meneer Jansen rijdt op een voorrangsweg. Mevrouw Nowak rijdt in een auto met een Pools kenteken. Zij heeft meneer Jansen niet gezien en rijdt tegen de zijkant van zijn auto aan. Gelukkig is er geen letselschade, maar wel flinke blikschade. Meneer Jansen heeft zijn auto WA + casco verzekerd. Hij kan in dit geval gewoon zijn verzekeraar inschakelen. De verzekeraar weet wat te doen. Voor meneer Jansen is er geen verschil met een aanrijding met een Nederlands voertuig. De afhandeling duurt meestal wel wat langer. Want het checken van de dekking en het opvragen van verklaringen van de bestuurder en eventuele buitenlandse getuigen neemt meestal wat meer tijd in beslag. Omdat de aanrijding in Nederland gebeurde, gaat de afhandeling volgens het Nederlands recht. Ook als meneer Jansen een andere autoverzekering had afgesloten, maar wel een rechtsbijstandverzekering had, was voor hem het proces hetzelfde.
WA of beperkt casco
Mevrouw De Groot gaat met haar 2 kinderen naar de dierentuin Blijdorp. Als ze met haar kinderen net uit de auto is gestapt en wil weglopen, ziet ze dat een auto met een Duits kenteken tegen haar auto aanrijdt. Mevrouw De Groot heeft haar auto WA verzekerd en ze heeft geen rechtsbijstandverzekering. Haar verzekeraar kan haar hier dus niet mee helpen. Na het uitwisselen van de gegevens met de bestuurder van de Duitse auto kan mevrouw De Groot op de website van het Nederlands Bureau uitzoeken of er een vertegenwoordiger van de Duitse verzekeraar is in Nederland. Is dat zo, dan handelt deze de schade af. Is dat niet zo, dan behandelt het Nederlands Bureau de schade. Als mevrouw De Groot niet kan vinden of er een vertegenwoordiger is en zo ja wie dat dan is, kan ze ook contact opnemen met het Nederlands Bureau. De medewerkers helpen haar graag verder op weg.

Meneer Pinas rijdt van werk naar huis. Een auto met een Roemeens nummerbord wil invoegen en botst tegen de auto van meneer Pinas. De Roemeense auto rijdt door, maar meneer Pinas kan gelukkig goed de auto en het nummerbord zien. Meneer Pinas heeft een WA + beperkt cascoverzekering en geen rechtsbijstandverzekering, dus zijn verzekeraar kan niks voor hem doen. De verzekeraar is nu dus niet bekend, maar gelukkig kan meneer Pinas op de website van het Nederlands Bureau de verzekeraar misschien wel achterhalen. Als het ingevulde schadeformulier er is, is dat mooi meegenomen, maar dit heeft meneer Pinas niet. Het lukt hem helaas niet om zelf de verzekeraar te vinden op de website van het Nederlands Bureau. Hij neemt dus contact op met het Nederlands Bureau en die heeft voor hem de verzekeraar kunnen achterhalen.
Als nu was gebleken dat de Roemeense auto helemaal niet verzekerd is, dan zou het Nederlands Bureau de schade zelf hebben behandeld. Zij zou dan de schade verhalen op het groenekaartbureau uit het land waar de auto vandaan komt. In dit geval zou dat dus het groenekaartbureau van Roemenië zijn.
Toch nog vragen?
Hopelijk bieden deze 3 praktijkcases u een goed inzicht van de mogelijkheden bij een ongeval met een auto met een buitenlands kenteken. Heeft u zo’n schade, bezoek dan eerst onze website. Komt u er niet uit, dan helpen we u graag verder. Wij zijn tijdens kantooruren bereikbaar op telefoonnummer 070-3408280 of per e-mail [email protected].